perjantai 6. tammikuuta 2017

Postihuoneella vilskettä ja vilinää

-Hyvää joulua, tarvitaanko täällä apua? Pyry-Petteri kysyi postihuoneen ovella.
-Tervehdys Pyry-Petteri. Haluatko sinä tulla auttamaan meitä? Kirjepäällikkö tonttu Kalle kysyi.
-Joo. Pyry-Petteri vastasi.


Kalle nousu työpöydän äärestä. Hän oli juuri oikomassa lasten joulutoive kirjeitä joulupukille pinoon.
-Sinä voit auttaa lajittelija tonttua. Kalle sanoi.
-Minä olen Suvi Salama. Lajittelija tonttu esittäytyi.
-Minä olen Pyry-Petteri. Pyry-Petteri sanoi.


-Ompas teillä täällä paljon kirjeitä ja kortteja. Onko nämä kaikki kirjoitettu joulupukille? Pyry-Petteri ihasteli.
-Onhan ne. Me lajittelemme ne järjestykseen ja joulupukki sitten lukee niitä ja pistää lahjatoiveet eteenpäin Lelumestarille. Suvi Salama kertoi.
-Täälläkin on ihania joulukortteja. Pyry-Petteri kiipesi tutkimaan kortteja.


-Pyry-Petteri, muistathan että säkit ovat täynnä kirjeitä. Niiden päälle ei saa kiipeillä. Kalle sanoi.
-Anteeksi, en ajatellut yhtään. Pyry-Petteri kiipesi heti alas.
-Sinä voit auttaa minua. Minä laitan näihin koreihin Sylviankylän ja Laineenkylän postit. Vikkelä toi taas ison kasan joulukirjeitä tänne postihuoneelle. Suvi Salama sanoi.


Suvi Salama ja Pyry-Petteri ryhtyivät tuumasta toimeen ja pikku hiljaa korit täyttyivät joulupukin kirjeistä.
-Katsos miten ihana joulukortti. Siinä joku toivoo lahjaksi pientä nukkea. Pyry-Petteri luki joulukortista.


-Paljon on toiveita ja ne toteutetaan kaikille. Suvi Salama sanoi. Pyry-Petteristä oli paljon mielenkiintoisempaa ihastella kauniita kortteja ja kirjeitä kuin lajitella niitä joulupukin luettavaksi.
-Etkö sinä vain haluaisi ihastella näitä? Hän kysyi Suvi Salamalta.
-Tämä on minun tehtäväni, minä tykkään lajitella postia. Suvi Salama vastasi.
-Tämäkään ei ole kyllä minun tehtävä. Pyry-Petteri harmistui.


-Älä harmistu pieni tonttu, kyllä sinä tehtäväsi löydät. Oli kuitenkin hienoa kun kävit meitä auttamassa. Kalle sanoi.
-Kiitos avustasi. Suvi Salama sanoi.
-Minä otan karttani ja menen jatkamaan matkaani. Pyry-Petteri otti karttansa mukaan ja päätti lähteä katsomaan mitä tonttu Tammiveistäjä puuhasi omassa työhuoneessaan.

( KIITOS Tuija.S, työpöydästä, hyllyköistä ja tikkaista ( Tuijan nukkekoti töitä löytää facebookista nimellä: Tuijan minit ja Tuijan Minipuoti), Kiitos Christian. L. kärrynrenkaista ja tuolista, Kiitos Sari.S,kansioista ja vihoista. )

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti