torstai 27. joulukuuta 2018

Joulutalo osa 3- lahjojen paketointi

-On hanget korkeat nietokset, taas joulu joulu on meillä... Paketointi tonttu Lahjakas lauloi työpöytänsä ääressä. Hän oli kovin kiireinen lahjojen paketoimisessa.


-Pitääkö jokainen joululaulu laulaa? Rusettitonttu Lahjamariia kysyi.
-Tietenkin, jouluhan on maailman parasta aikaa. Lahjakas tuumasi ja jatkoi laulun hyräilyä. Lahjamariia ei edes halunnut laskea montako kertaa hän oli tänä vuonna tämänkin joululaulun kuullut.


Ei sillä että hän ei tykkäisi joululauluista, Lahjakkaan laulutaidoissa vain olisi pientä hiomista.
-Oletko Lahjakas ikinä ajatellut mennä tonttukuoroon? Lahjamariia kysyi.
-En ole, en ole edes ajatellut. Lahjakas vastasi.
-Voisit harkita. Jos näissä paketeissa lukee joko hanget tai nietokset, niin se johtuu ihan vain siitä että kuuntelen laulamistasi. Kiiretonttu Tohelo tuumasi.


-Voi hyvänen aika, pitäisikö tänne hankkia radio kuitenkin? Lahjakas mietti.
-Joo, Lahjamariia ja Tohelo huudahtivat yhteen ääneen.
-Täytyypi pistää hankintalistalle. Lahjakas totesi.
-Mutta voisit silti miettiä sitä kuoroa, uskon että Rauha Nuotti ottaisi sinut mielellään tonttukuoroon. Lahjamariia sanoi.
-Tohelo, Tohelo. Täälläkö sinä olet? Taito Arkihuoli saapui lahjojen paketointi huoneeseen.
-Täällähän minä. Joulupukki käski tulla tänne auttamaan. Tohelo vastasi.
-Oletkos sinä vienyt täältä lahjoja minun työhuoneeseen kuusen alle? Taito Arkihuoli kysyi,


-En tietääkseni. Tohelo vastasi.
-Et edes vahingossa? Taito Arkihuoli kysyi uudestaan.
-En ole. En edes vahingossa. Kyllä kaikki lahjat menee paketoiduttua tuonne lahjavarastoon odottamaan säkittämistä. Tohelo vastasi.


-Minun kuuseni alle oli tuotu lahjoja ja ajattelin josko sinä olet keppostellut. Taito Arkihuoli sanoi.
-Voihan minun pitkä partani, en minä sentään keppostele. Tohelo puolustautui.
-Kuka laittoi viime vuonna kaikkiin sokeri kippoihin suolaa? Kuka päästi Petteri Punakuonon aitauksesta? Taito Arkihuoli kysyi.
-Minä halusin testata osaisiko Petteri Punakuono lentää ilman Joulupukin rekeä. Sitä paitsi sokeri oli loppu, niin minä ajattelin auttaa kokkitonttua laittamalla tilalle suolaa. Tohelo selitti.
-Voi sinun kootut selitykset. Minä uskon että sinä et niitä lahjoja sitten tuonut. Taito Arkihuoli sanoi,
-Hih, vai päästit sinä Petterin aitauksesta. Minä en ole sitä kuullutkaan. Lahjamariia tirskahti.
-Lensikö Petteri Punakuono? Lahjakas uteli.
-Ei tietenkään, enhän minä ole mikään Joulupukki että olisi saanut Petterin lentämään. Tohelo sanoi.
-Niin, tai olisit edes sanonut että valmiina, nyt lähdetään. Taito Arkihuoli mutisi.
-Mitä sinä sanoit? Tohelo kysyi.
-En mitään muuta kuin että oletteko valmiina jouluun? Taito Arkihuoli vaihtoi puheenaihetta ennenkuin Tohelo tarttuisi hänen sanoihin. Ettei vaan taas Tohelo päästäisi Petteriä aitauksesta.


-Työniloa teille. Minä jatkan matkaani ja lähden etsimään uutta tonttukokelasta. Taito Arkihuoli sanoi.
-Mitä tuleeko tänne uusi tonttukokelas? Lahjamariia kysyi.
-Mitä, ettekö tekään muka tiedä siitä mitään? Taito Arkihuoli ihmetteli.
-Ei täällä soi kuin Lahjakkaan joululaulut. Lahjamariia vastasi ja Lahjakas punastui.  Tuoda häntä nyt niin esille talon Reittitontulle joka vastasi koko lahjojen jakamisen reittien suunnittelusta ja toteutuksesta.
-Laulatkos sinä Lahjakas? Taito Arkihuoli kysyi.
-Vähän. Lahjakas vastasi.
-Liity sitten meidän tonttukuoroon. Siellä minäkin käyn, silloin kun ehdin. Taito Arkihuoli kannusti.
-Minä mietin asiaa, Lahjakas vastasi.
-Minäkin voisin... Tohelo aloitti.
-Ei, kuului kaikkien muiden suusta.
-Höh, ette te edes tiedä osaanko laulaa. Tohelo mutristi suutaan.
-Tiedetään, kaksi vuotta sitten hajotit Joulumuorin lasimaljakot sillä kirkumisella. Taito Arkihuoli muistutti lähtiessään. Sen kaikki tontut muistivat sillä sirpaleita oli ihan joka puolella.
-Ei sitten. Minä teen jotain muuta. Tohelo tuumasi ja niin lahjojen paketointi jatkoi urakalla. Jouluksi piti saada monen monta lahjaa paketoitua.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti