perjantai 28. joulukuuta 2018

Joulutalo osa 5- eteinen

-Kylläpäs siellä tupruttaa lunta. Kotitonttu Tahvo saapui ulkoa sisälle. Hänen tehtävänään oli huolehtia että Joulutalossa kaikki oli hyvin. Joulutalossa oli niin monta huonetta että Tahvolla riitti tekemistä aamusta iltaan. Näin joulun alla hän vielä huolehti, että Joulutaloonkin saataisiin joulu.


-Onko siellä lumipallo keli? Otava tonttu kysyi.
-Saako rakennettua lumiukon? Touhukas tonttu kysyi.
-Jaahas, oletteko te lähdössä ulos? Kyllä siellä saa lumipalloja tehtyä. Tahvo vastasi.


-Juu, ollaan menossa ulos. Aarre tonttu vastasi.
-Ketään ei sitten heitellä lumipalloilla. Tahvo komensi.
-Mistelli ripitti jo meitä. Otava sanoi. Mistelli tonttu oli pikkuisten tonttujen kaitsijatonttu. Hän katsoi heidän peräänsä sillä pikkuiset vasta opettelivat tonttumaailman asioita ja omia tehtäviään.
-Onko kaikilla nyt varmasti tarpeeksi lämmintä yllä? Sukat ja lapaset tallella? Mistelli kysyi.


Sukkalaatikko oli taas vedetty auki ja eripari sukkia lojui siellä täällä.
-Mä en löydä pareja. Kanerva harmistui.
-Kyllä sieltä varmasti löytyy parit. Mistelli sanoi.
-Ja jos ei löydy niin voi mennä eri pareilla. Sinisointu tuumasi.


-Voi sitä niinkin mennä. Ja sisälle tullessa ihan kaikki sitten kuivumaan. Mistelli muistutti.
-Joo, joo. Pikkuiset vastasivat kuorossa ja joukko lähti ulos leikkimään lumeen.


Samalla oven avauksella Tuisku saapui sisälle tonttukokelas Taika Palsamin kanssa.
-Onko Tahvo jotain hukassa? Tuisku kysyi.
-Mitä pitäisi olla? Ei minun tietääkseni mitään. Tahvo vastasi.


-Tässä on kuitenkin tonttukokelas Taika Palsami. Saanko jättää hänet sinun hoiviisi? Tuisku kysyi.
-Toki mutta ei tänä vuonna pitänyt tulla tonttukokelaita ollenkaan. Tahvo muisti.
-Niin minäkin muistelisin. Tuisku sanoi.
-Ja varmasti piti. Minä olen Taika Palsami, hoitaja tonttu ja varmasti joku minua odottaa. Viekää minut vaikka Joulupukin luokse. Taika Palsami tuumasi tomerana.
-Palaa vain töihisi Tuisku, kyllä minä tämän selvitän. Tahvo sanoi ja Tuisku pääsi palaamaan takaisin tallille.
-Ja ihan varmasti en mene enää takaisin. Minä tulin tuolta läpi lumen ja kinosten ja raahasin tuota laukkua ja minä olen tonttukokela. Ihan varmasti en mene takaisin. Taika Palsami alkoi harmistua, hänestä tuntui kuin hän olisi ollut äkäinen riihitonttu Aapeli. Miten kukaan ei muka tiennyt hänestä mitään?
-Kuules, meitä on täällä aika joukko. Eiköhän joku sinusta tiedä jotain. Aletaan vain käymään Joulutaloa läpi. Tahvo sanoi.
-Kiitos, mielelläni. Taika Palsami rauhoittui.
-Jätetään laukku tähän eteiseen ja haetaan se sitten myöhemmin kun saadaan selvitettyä missä sinä nukut yösi. Tahvo sanoi.
-Kiitos. Tänne oli ihan hirveän pitkä matka. Taika Palsami sanoi.
-Niin on ja niin se pitää ollakin. Tänne ei joka kävelijä löydä sillä tontuilla on niin paljon salaisia töitä että vain tontut tietävät niistä. Tahvo selitti.
-Minä olen kuullut Joulutalosta niin paljon tarinoita. Taika Palsami huokasi.
-Tervetuloa tutustumaan Joulutaloon ja meidän tonttujen elämään. Tahvo tuumasi ja ojensi kätensä tonttukokelaalle ja jatkoi.
-Eiköhän sitten lähdetä seikkailemaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti