lauantai 29. joulukuuta 2018

Joulutalo osa 8- Postitoimisto

-Minä en tiedä mistään tonttukokelaasta. Pyry-Petteri vastasi Taito Arkihuolelle.
-En minä yhtäkkiä nyt ole niin asioita unohtava että tälläisen asian unohtaisin. Taito Arkihuoli sanoi.
-Joka vuosi tulee aina ilmoitus Joulupukin työpöydälle saapuvista kokelaista ja tänä vuonna minä en sellaista ilmoitusta nähnyt. Pyry-Petteri selitti.
-Eikä Joulupukkikaan ollut tietoinen asiasta. Kyllä tässä nyt joku mättää. Taito Arkihuoli ihmetteli.
-Käydään Postitoimistolla kysymässä asiasta, heillä on kuitenkin eturintama talon ulkopuolisiin asioihin. Pyry-Petteri ehdotti.
-Käydään vain. Taito Arkihuoli myöntyi.
Postitoimistolla oli täys vilske päällä. Joulupukki oli saanut jälleen paljon toivekirjeitä ja piirrustuksia. Suvi Salama oli aloittamassa edellisillan postilähetysten järjestämistä.


-Tarvitaanko tänne kiireapulaista? Kirjepäällikkö Kalle tiedusteli. Suvi Salama mietti hetkisen.
-Tätä menoa kyllä tarvitaan. Hän vastasi. Kalle kääntyi työpöydän ääressä.


-Minun pitänee pyytää tänne Tohelo avuksi. Kalle katsoi aamulla saapunutta uutta postikuormaa. Hän nousi tuoliltaan ja alkoi laskea postisäkkejä.
-Yksi. kaksi, kolme, neljä... Tänään tulee pitkä työpäivä. Kalle huokasi.


-Taidatte tarvita apua. Taito Arkihuoli saapui Pyry-Petterin kanssa postitoimistoon.
-Kyllä. Suvi Salama sanoi. Vaikka hänkin oli nopea työssään, niin lajittelussa tarvittaisiin lisäkäsiä.
-Minä haen Tohelon avuksenne. Taito Arkihuoli päätti. Hän muisti että viimeksi Tohelo oli paketoimassa lahjoja kiireapulaisena.
-Oletteko kuulleet mitään uudesta tonttukokelaasta? Pyry-Petteri kysyi.


-Mistä? Minä en ole ainakaan. Kalle mietti.
-Sitähän minäkin, ei täälläkään ole tietoa. Pyry-Petteri vastasi.
-Minä olen kuullut. Joku Raika Jalmari siinä lapussa luki. Suvi Salama sanoi.
-Tottavie minä tiesin, että joku täällä tietää. Muistatko koska Raika Jalmarin piti saapua? Taito Arkihuoli innostui.
-Eilen. Suvi Salama vastasi.
-Hän on myöhässä. Taito Arkihuoli harmistui. Kyllä tonttukokelaiden piti olla täsmällisiä.
-Ehkä hän on vain myöhässä säiden vuoksi. Pyry-Petteri ehdotti.
-Minä otan tästä selvää, kun tonttukokelas saapuu. Taito Arkihuoli päätti.
-Sitä ennen voisit hakea Tohelon tänne avuksi. Kalle ehdotti.
-Minä haen ensimmäisenä hänet. Nukkuu kuitenkin nurinkurin huoneessa vielä uniaan. Taito Arkihuoli veikkasi. Hän oli kuin olikin oikeassa että Sylviatunturille oli tulossa uusi tonttukokelas nimeltä Raika Jalmari. Yksi huoli jälleen vähemmän.
-Minä voin sillä aikaa auttaa teitä lajittelussa. Pyry-Petteri ehdotti.


-Sopii. Kalle myöntyi ja Pyry-Petteri pääsi auttamaan postitoimiston kirjeiden ja piirrustusten järjestelemisessä Joulupukille. Voi vain kuvitella mikä postimäärä olisi vielä tulossa Sylviatunturin Joulupukille seuraavien viikkojen aikana.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti