torstai 27. joulukuuta 2018

Joulutalo osa 4- Hevostalli

-No niin, täältä tulee teille herkkuja syötäväksi. Tallitonttu Tuisku oli hoitamassa Sylviatunturin tallilla hevosia. Hänen koiransa Pohjola haukahti innoissaan.
-Ei tällä kertaa sinulle Pohjola. Tuisku rapsutti koiraa.


Hopeajouhi hirnahteli omassa aitauksessaan. Sekin tiesi että olisi herkkupäivä.


Pienempi hevostallin varsa Kultatähti katseli kuinka Pohjola juoksenteli ympäri tallia.


Ylhäältä ylisiltä pöllähti heinää. Riihitonttu Aapeli Heinäväinen oli tullut talleille avuksi auttamaan.


-Tuisku, ehditkö käymään täällä ylhäällä? Minkäs verran tätä heinää haluat? Aapeli huudahti alas.
-Odotas, minä tulen. Tuisku sanoi ja kiipesi ylös.
-Otetaan nyt tuo pienempi paali. Pitää vielä tänään siivota talli. Tuisku näytti.
-Kuulin että sinä saat harmaaporoja koulutettavaksi. Aapeli sanoi.
-Kuulemma, saas nähdä mitä siitä tulee. Siitä on aikaa kun olen kouluttanut viimeksi poroja. Tuisku mietti.


-Sehän käy sinulta kuin luonnostaan. Petteri Punakuono, Myötätuuli, Kipinä, Veitikka ja Loikkajalka menevät niin hienosti reen kanssa. Aapeli sanoi. Samassa Pohjola aloitti hirmuisen haukkumisen.
-Mikäs ihme koiralle tuli? Tuisku ihmetteli ja tunsi tallissa kylmän viiman.
-Onko täällä ketään? Olenko oikeassa paikassa? Kuului ääni alhaalta.


-Tulehan tänne koira, mikä sinun nimesi on? Tyttö tonttu kyseli seisoen matkalaukkunsa päällä.
-Kukas sinä olet ja miten sinä tänne talliin eksyit? Tuisku tuli tikkaita pitkin alas.
-Minä olen se tonttukokelas ja tämä oli ensimmäinen ovi joka minua käveli vastaan. Tyttö kertoi.
-Minä olen Tuisku, koirani Pohjola ja tule alas sieltä Aapeli. Tuisku komensi. Tallitonttu halusi esitellä heidät kunnolla.
-Kuka tonttukokelas? Minä en ole kuullutkaan. Aapeli sanoi ja esitteli itsensä.
-Minä olen nyt kuitenkin se tonttukokelas, Taika Palsami ja minä olen hoitajatonttu. Taika Palsami esitteli tomerasti itsensä.
-Vai että Palsami.. Aapeli hymähti.
-Naura pois vaan mutta kun tulet kipeäksi, niin takaan että minulta tulet lääkettä hakemaan. Taika Palsami vastasi jälleen tomerasti.
-Mihinkäs Tyyni Lempeä lähtee? Tuisku mietti.
-Kuka on Tyyni Lempeä? Taika Palsami kysyi.
-Meidän ylilääkäritonttu. Tuisku vastasi.
-Ei kai vain hän jää senioritonttuna eläkkeelle? Aapeli huolestui.
-En tiedä mikä on senioritonttu, mutta voisiko teistä nyt jompi kumpi saattaa minut oikeaan paikkaan. Minua varmasti odotetaan. Taika Palsami pyysi.
-Vie sinä Tuisku vain. Ei tässä nyt kahta saattajaa tarvita ja sinä olet riuskempi noita laukkuja kantamaan. Minä jatkan täällä töitä. Aapeli sanoi ja Tuisku päätti lähteä saattamaan Taikan Joulutaloon.


-Onko tuo Aapeli aina noin äkäinen? Taika Palsami kysyi tallin edessä.
-Aapeli on riihitonttu, viihtyy parhaiten yksinään täällä. Ei juurikaan välitä melusta ja metelistä. Tuisku selitti.
-Jaa, onko hän kovin vanha? Taika Palsami kysyi.
-Vähän vajaa 400-vuotias tehtävätonttu. Tuisku laski.
-Apua. Taika Palsami huokasi. Hän oli sentään vasta vähän päälle satavuotias.
-Minäkin olen yhtä vanha. Tuisku sanoi.
-Sinusta ei kyllä yhtään näe että olisit niin vanha. Taika Palsami tarkasteli Tuiskun kasvoja. Ihan siloposkinen tonttu Tuisku vielä oli.
-Minä olenkin tehtävätonttu, työt pitää nuorena. Tuisku vastasi ja he saapuivat Joulutalolle.
-Siinä, ei muuta kuin mennään sisälle ja pääset esittäytymään. Minä kyllä luulen että sinun tulosi on kaikille yllätys. Tuisku sanoi ja niin tonttukokelas pääsi tallin sijaan Joulutaloon.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti