tiistai 24. joulukuuta 2019

Vanhojen kirjeiden salaisuus- osa 10

 

-Tästä nämä palat sahaten. Missäs ne naulat oli? Vai liima? Jalava koetti saada työtään tehtyä. Hän oli päättänyt rakentaa junan Tammiveistäjän ollessa juttelemassa taloon saapuneen rakennusmestarin kanssa.



-Miten Tammiveistäjä tästä jatkoi? Jalava pohti katsoen puupalojaan. Se ei oikein näyttänyt siltä miltä sen olisi pitänyt.

-Mitä sinä teet? Tammiveistäjä kysyi ovelta.



-Minä ajattelin, eikun päätin yrittää rakentaa junan. Jalava selitti.

-Muistitkos rakentaa ohjeiden mukaan? Tammiveistäjä kysyi.

-Minä ajattelin että osaan rakentaa ilman ohjetta. Jalava vastasi.



-Näyttääkö se junalta? Tammiveistäjä kysyi.

-Siitä tulee vielä hyvä juna kun pääsen tekemisen vauhtiin. Eikös? Jalava puolustautui.

-Sovitaan että siitä tulee vielä juna. Sinä olet täällä oppipoikana ja ohjeiden lukeminen ja ohjeiden tarkistaminen on sallittua. Kukaan ei odota että heti oppii, heti muistaa tai heti osaa tehdä kaiken oikein. Tammiveistäjä neuvoi.

-Lupaan seuraavalla kerralla tarkistaa ensin ohjeen ensimmäisenä. Luulin että minun pitää osata kaikki ulkoa. Jalava sanoi.

-Ei kukaan ole seppä syntyessään. En ole edes minä. Rakennusmestaritonttu Sisko-Ilona sanoi. Hän oli tullut Tammiveistäjän mukana työtilaan. Hänkin oli aikoinaan aloittanut toisen tontun apuna ja lopulta ylentynyt rakennusmestaritontuksi. 

-Minä kyllä neuvon sinua niinkauan kuin on tarpeen. Sinulla ei ole mikään kiire opinnoissasi. Tammiveistäjä sanoi.

-Saanko katsoa ympärilleni? Sisko-Ilona kysyi katsellen työhuonetta. Puun tuttu tuoksu tuoksui huoneessa. 


-Kaikin mokomin. Tammiveistäjä vastasi ja Sisko-Ilona vaipui mietteisiin. Nukkumahuone oli ollut hänelle tuttu paikka. Se oli hänen viimeinen rakennusprojekti Joulutalossa ennenkuin hän oli lähtenyt pois. Yläkerran viimeistely oli jäänyt hänen aputontun harteille mutta jostain syystä se oli jäänyt tekemättä. Mikään ei olisi nyt esteenä yläkerran viimeistelylle, joulutalon rakentajatontut voisivat aloittaa viimeistelyn. 

-Sisko-Ilona, olisiko sinulla hetki aikaa? Pyry-Petteri kysyi saapuen Tammiveistäjän työhuoneeseen. 

-Varmasti, olen jutellut niin monen tontun kanssa tänään että pää on jo ihan pyörällä.  Täällä on niin paljon uusia tonttuja. Sisko-Ilona vastasi.



-Minä olen Pyry-Petteri, joulutonttu. Saanko Tammiveistäjä hetkeksi lainata rakennusmestaria? Pyry-Petteri esittäytyi samalla.

-Toki minun puolestani. Tammiveistäjä sanoi.

-Minulla on sinulle asiaa. Pyry-Petteri sanoi ja ohjasi Sisko-Ilonan saunalle.

-Täällä on tarpeeksi hiljaista että saamme puhua rauhassa. Tässä on Taika Palsami, hoitajatonttu. Pyry-Petteri esitteli Taika Palsamin.

-Hauska tutustua, mutta mitäs asiaa teillä on minulle? Sisko-Ilona kysyi hämmästyneenä jatkaen.

-Olisiko taas nukkumahuoneesta jotain kysyttävää? 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti