keskiviikko 16. joulukuuta 2020

Joulukalenteri 16.12.

 Martta Tarkanvartija, Valvojatonttu halusi olla aivan rauhassa ja lukea sanomalehteä. Hän oli kyllä huomannut jonkun pikkuisen tontun tossut kuusen alla ja ne olivat ihan väärässä paikassa. Hän oli kuitenkin päättänyt olla kiinnittämättä mihinkään epäkohtaan huomiota. 


Tohelo, kiiretonttu oli viemässä kahvimyllyä takaisin keittiöön kun hän huomasi Martta Tarkanvartijan.

-Ei voi olla totta. Ei Martta Tarkanvartija ole koskaan tauolla. Tohelo pysähtyi niille sijoilleen. Hänestä Martta Tarkanvartija oli niin ihana tonttu. Hän ei ollut koskaan nähnyt Martta Tarkanvartijan olevan tauolla. Martta Tarkanvartija nosti katseensa lehdestä ja laski lehden alas.

-Mihin sinä viet sitä kahvimyllyä? Martta Tarkanvartija kysyi.

-Vaikka kuuhun asti jos sinä sitä pyydät. Tohelo vastasi punastuen. 


-Se kuuluu keittiöön. Taukotilassa on oma kahvimylly. Martta Tarkanvartija totesi ja ajatteli kuullensa väärin tontun sanomisen.

-Sinne minä olen matkallakin. Tohelo sanoi ja nielaisi. Hän tunsi kurkun kuivuvan ja nielaisi uudestaan. 

-Onko sinulla kaikki hyvin? Martta Tarkanvartija kysyi.

-On minulla. Onko sinulla kaikki hyvin? Tohelo kysyi. Martta Tarkanvartija pudisti päätään. Tuo tonttu oli kyllä ihan pihalla.

-Mikäs sinun nimesi on? Hän kysyi.

-Tohelo. Minua, minua  kutsutaan Toheloksi. Tohelo sanoi. 

-Hmmm... Olen tainnut kuulla sinusta. Martta Tarkanvartija muisteli.

-Varmasti. Olen aikamoinen Tohelo. Tohelo sanoi. Martta Tarkanvartija nousi ylös ja katsahti kuusta. Siitä oli varmaan valot rikki. Pitäisi kutsua korjaajatonttu paikalle. 

-Muista, se kuuluu keittiöön. Martta Tarkanvartija sanoi.


-Ai mikä? Tohelo kysyi hämmästyneenä.
-Se sinun kahvimyllysi. Martta Tarkanvartija sanoi.
-Ai tämä. Joo, vien sen sinne. Olenkin sinne juuri menossa, Tohelo sanoi katsoen kahvimyllyä.
-Sinulla on muuten kauniit silmät. Hän jatkoi nostaen katseensa myllystä kohti Martta Tarkanvartijaa. 
Martta Tarkanvartija ei ollut saada sanaa suustaan. Hänelläkö kauniit silmät?
-Ai. Hän tyytyi toteamaan.
-Mutta nyt minun pitää mennä kuuhun. Palataan asiaan. Tohelo tuumasi ja lähti kohti keittiötä. Hän mokasi tämän keskustelun nyt ihan totaalisesti. Miksi hän ei osannut puhua oikein tuon ihanan tontun lähellä?  Martta Tarkanvartija jäi katsomaan Tohelon perään. Mikäs tämä juttu nyt oikein oli? Ja miksi tuo tonttu oli menossa koko ajan kuuhun? 

Tässä tämän päivän kalenteri saamiset: 



Kiitos! Sorminäppäryys ei tänään riittänyt palapelin tekemiseen, se valmistuu myöhemmin lelupajalla. 

-

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti